Jesper
    Behöver man ha Naturkunskap 1a2 för behörighet till ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet med ämnena samhällskunskap, historia eller geografi?. Syv:en i min kommun sa det men har inte hittat någon information om det så vilket stämmer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,

    för behörighet till Ämneslärarprogrammet: gymnasielärare med första undervisningsämne "samhällskunskap" krävs det för Särskild behörighet;

    Ingenting nämns om Naturkunskap. Om det på ditt program endast Naturkunskap 1a1 som är en obligatorisk kurs, då borde du inte behöva ha betyg i Naturkunskap 1a2, tycker jag.

    För särskild behörighet - för blivande gymnasielärare i Historia krävs det: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c).

    Återigen nämns inte ngt om Naturkunskap.

    För särskild behörighet för blivande gymnasielärare i Geografi;

    Återigen kan inte jag se att Naturkunskap krävs.

    Viktigt att tänka på: till alla högskoleutbildningar krävs det alltid Grundläggande behörighet. Om det är så att du i din studieplan har Naturkunskap 1a2 och med F i den kursen kommer att överstiga antal möjliga F-poäng, då kan du "falla på" F i den kursen, för att du på så sätt inte kommer att få Examensbevis och med det kommer att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier. Kanske det var så din syv menade... :)