Hej Michael;
    alla kan söka till yrkeshögskoleutbildningar och även obehöriga kan komma in; behöriga prioriteras men i mån av plats kan även några obehöriga tas in.

    Men givetvis ska du sträva efter att bli behörig;
    prata med SYV på din skola - fråga om det blir möjligt för dit att inom ditt gymnasieprogram på din gymnasieskola läsa matematik 2 och Programmering 1. Nu för tiden får även Programmering 1 läsas som Programfördjupande kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram. Det är fördelaktigt för dig att läsa matte 2 och programmering 1 inom ditt program på gymnasiet, bl.a för att du "slipper" då läsa andra kurser - du behöver inte läsa på mer än heltid om du inte själv vill det.
    Genom att "endast" läsa på heltid, inte mer, har du mer tid och ork att ägna åt varje kurs du läser.

    Matteboken.se och Räknestugorna
    Matematik 2 kan du, annars, bedriva självstudier i - t.ex med hjälp av www.matteboken.se - och när du söker till en yh som kräver matte 2 (om du då inte har betyget) skriver du i din ansökan att din gymnasieskola ej gav möjlighet att läsa matte 2 men du bedrev självstudier och kan visa dina kunskaper genom att du skriver ett prov (eller testas på annat sätt).
    ****
    Du kan söka till många Olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och i vissa fall kan även Obehöriga tas in på en yrkeshögskoleutbildning; så jag råder dig att söka även om du inte är och inte kommer bli fullt behörig innan sista kompletteringsdag.
    EC-utbildningsanordnare för YH erbjuder Webbutvecklare-inom-net yh-utbildningar på flera orter och behörighetskraven kan variera något mellan olika orter (det är inte helt ovanligt... så kika noga på behörighetskraven just på den orten som du i första hand är intresserad av).
    Ang. Preparandkurser på EC-utb.jag är inte säker att en elev i år 3 på gymnasiet kommer att tas in på en YH-preparandkurs; sedan är det tufft att läsa både på gymnasiet, på heltid och samtidigt också mer, prep.kurs inför yh men - kontakta gärna kontaktperson på EC-utb. rebeca.linder@academedia.se

    Kika gärna även på andra YH, t.ex på webbutvecklare-fullstack-open-source-nackademin-stockholm