Hej!
    yrkeshögskoleutbildningar gör "sammantagen bedömning": betygen och arbetslivserfarenhet + även motivation som du har.
    Högskola-universitet kräver däremot Grundläggande behörighet och mång ggr även Särskild behörighet...

    Kika gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar: hela utbudet finns på www.yhguiden.se