SYV-besökare
    Hej
    på vår gymnasieskola erbjuds det bl.a. Humanistiska och Samhällsvet.programmet och många som går på de programmen har planer på att bli olika sorters skribenter - ex. journalister, programledare, TV-personligheter mm. De frågar ofta vilket Tema för Gymnasiearbete de bör välja och jag vill samråda med er. Vad tycker ni? Alla tips och förslag är mycket välkomna!
    Mvh
    SYV på en gymnasieskola som bl.a erbjuder HU och SA programmen

    1 Svar

    Daniel SYV

    Tack för din fråga!
    Vi samlar förslag på teman för GA på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete.

    Det är viktigt att påminna elever om att deras tema för GA måste på förhand bli godkänt av Handledare för GA på gymnasieskolan. Eleven själv, SYV, andra intresserade får givetvis komma med förslag men det är Handledaren som sedan också sätter betyg, som bestämmer om temat är passande eller inte.
    Viktigt också att påminna eleverna om att det är inte endast en Skrivelse, utan man kan göra ex. fotoutställning eller någon "event" som redovisning av sitt GA. givetvis ska man i skrift /eller muntligt för handledaren för GA förklara hur man har tänkt kring "eventet".../.

    Just för elever som har planer på att bli skribenter/journalister tänker jag på möjlighet att publicera deras Artiklar eller Reportage hos lokala tidningar eller på några etablerade/seriösa sajter, som ex. gymnasieguiden.se/reportage eller framtid.se/reportage.
    Flera elever kan samarbeta kring samma GA-projekt. Ex. kan olika elever ta och redigera bilder och skriva text.