Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Gymnasiearbete företagsprojekt frågeställningar?
Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?
1 Svar
Hej Ida,
om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.
Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
******
Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)
Sammanfattning:
om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.
Frågor och svar taggade med 'utbildningssystemet' (2 st.)
-
Vilka utbildningar kan man gå för att jobba med utbildningsledarskap?
Vilka utbildningar kan vara bra att gå om man vill arbeta med utbildningsfrågor blandat med ekonomi. Jag tänker mer på utbildningsledarskap som rektor i utvecklingsländerna eller i Sverige eller om man vill arbeta som expert om den svenska utbildningssystemet.
Hej!Lärarutbildningen är den bästa grunden om man på sikt vill bli rektor eller expert inom utbildningsfrågor (se t.ex yrkespresentation: Skolforskare). -
Hur skaffa behörighet till NA programmet på enklaste sätt?
Hej! Jag kommer snart att flytta in med min fästmö och vi har börjat snacka om diverse utbildningar. Efter mycket snack har vi kommit fram till att hon vill byta över till naturvetenskapsprogrammet, men går för nuvarande på...
Hej,om en person vill bli behörig till ett program på högskolenivå som för särskild behörighet kräver godkända betyg i fysik2, kemi1 och matematik 4... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga