Ida
    Hej!
    Jag tänkte skriva ett gymnasiearbete och samverka med ett företag för att skapa ett mindre projekt. Jag funderar på att inrikta mig på marknadsföring/reklam, vilka frågeställningar skulle man kunna använda sig av då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du i ditt gymnasiearbete kommer att samverka med ett företag, då är det bra att ta in det företagets behov, tycker jag: vad säger företaget att de vill ha hjälp med? Har företaget en marknadsförare/kommunikatör? I så fall samarbeta med henom, i första hand.

    Annars, så skulle jag kanske föreslå att du först gör en ordentlig analys och får fram:
    Hur företagets marknadsföring ser ut idag? Kanske också få fram vad som gjordes förut men inte funkade eller var för dyrt... alltså vilka marknadsföreingsåtgärder som det företaget redan har prövat förut.
    Få fram: vad företagets mål är med den marknadsföringskampanjen, som du ska lägga upp? Vill de sälja mer? Vill de nå vissa konsumentgrupper och i så fall vilka? Vill de locka fler sökande till de lediga jobben som företaget har?
    Marknadsföringsbudget? Det är ju sällan gratis att göra reklam.
    Vilka marknadsföringskanaler vill företaget använda sig av: annonser i TV, tidningar, webb-sidor - vilka i så fall?
    Har företaget redan nu en Logga, Motto för företaget och/eller för just den marknadsföringskampanjen? Om inte eller om du tror att de kan bytas ut mot nya - så kanske du kan få fram dem eller så kanske det blir mer effektivt att utlysa en tävling på företagets hemsida och facebook (t.ex) och alla som vill, kan skicka in sina förslag och sedan du och representant från företaget väljer vinnande bidragen. Det kan också förhoppningsvis ordna mer trafik till företagets hemsida och mer intresse för företagets produkter.
    Att företaget ger bort produktprover (samples), om möjligt (beror på vad de producerar...) är också ett sätt att marknadsföra sig.
    ******
    Mina "förslag" ovan ser rörigt ut... men SYV är inte marknadsförare eller lärare i entreprenörskap. SYV är egentligen inte rätt person att fråga om det... vi är inte experter på det, men jag kan dela med mig av mina tankar, eftersom du ställde den frågan... :)

    Sammanfattning:
    om du samarbetar med ett företag, då bör du lyssna noga på vad företagets behov är. Det är möjligt att företaget kommer formulera frågeställningar "åt dig". Sedan kanske du måste begränsa - för att det kan bli för omfattande...
    men om företaget bara säger att "vi vill bli mer populära, få fler kunder" men vet inte hur och har inga pengar att lägga på marknadsföring, då försöker du få fram vad som kan göras billigt eller gratis och som troligtvis gör företaget mer populär bland kunderna.

    Frågor och svar taggade med 'handelshögskola naturprogrammet ekonomiprogrammet' (2 st.)

    • Anna

      Vad innebär programfördjupning och individuellt val?

      Hej! Jag ska gå juridik på gymnasiet. Då har man inte matte 3b. Men jag vill ha matte 3b också. Om jag skulle lägga till matten skulle jag då bli behörig till området ekonomi på högskolan också? På behörighetsvisaren kan jag också se att naturkunskap 2 är bra att välja till och moderna språk....

      Julia: : Hej Anna, se Programplan för EK>>;det är 300 poäng programfördjupningar på Ekonomiprogrammet, oavsett inriktning. Det är 200 p. kurser inom Individuellt val för... Läs hela svaret
    • Sofia

      Vilka kurser ska jag välja till?

      Hej! Jag går just nu i ettan på ekonomiprogrammet och ska snart göra de individuella valen (200 p). Efter gymnasiet vill jag läsa vidare till journalist och undrar vilka kurser jag bör välja till för att komma "lite närmare" det målet. Det jag väger mellan är retorik, skrivande och information...

      Lena: : Hejsan, de kurser du räknar upp låter perfekt för just dina intressen! Du läser ju alla andra kurser du behöver för en mediautbildning på högskolan - så passa på att läsa kurser som du verkligen känner lust och motivation för. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga