Hugo
    Hejsan, mitt namn är Hugo och jag går tredje året på gymnasiet. Jag har redan valt ämne till gymnasiearbetet men har fastnat lite när det kommer till självaste frågeställningarna. Jag kommer att skriva om "Mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men jag har inte riktigt kommit på en bra frågeställning än. Vad tror ni skulle vara bra frågeställningar man kan fråga sig? Tack!
    • Anna : Vilket program läser du på gymnasiet nu (och vilken inriktning på programmet)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo!
    när man väljer tema och frågeställningar till Gymnasiearbete (GA) är det viktigt att veta vilket program och inriktning du läser - för att temat och frågeställningar för GA måste stämma överens med inriktning på din utbildning.
    T.ex om en elev läser på ekonomiprogrammets inriktning ekonomi - så skulle hen kunna undersöka de ekonomiska effekter (vad det kostar samhället) att "handskas" med Mäns våld mot kvinnor i nära relationer. Och om man går inriktning Juridik - den juridiska: straffsatserna (om de är tillräckligt höga), hur svårt är det att bevisa och hur jur.processen brukar gå till och om jurister i Sverige idag tycker det är tillfredssällande eller om de föreslår juridiska förändringar (lagförändringar).

    Man kan utforska olika aspekter: pedagogiska, ekonomiska, juridiska, beteende-(alltså hur det kommer sig att män har i större grad problem med aggressioner, eller om det ens stämmer? kan man bevisa att män är mer aggressiva än kvinnor? eller vad som behöver ändras i samhället för att situationen ska bli bättre?
    En möjlig frågeställning är kanske: hur funderar kvinnojourerna idag och vad behöver göras för att situationen ska bli bättre? Man kan då kanske intervjua Kvinnojoursmedarbetare och fråga om vilka de ser som stora problem och vilka förändringar de ser att man behöver göra?
    ang. "pedagogiska aspekter" - kan utbildningssystemet bidra på ett effektivt sätt för att bekämpa mäns våld mot kvinnor? Vad säger forskare om det?
    ännu en aspekt är "internationell" - skiljer sig situationen melllan olika länder?

    Viktigt! du måste få både temat och frågeställningen/ar godkända av handledare för GA på din skola.