Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    kika gärna på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - sista dag för komplettering i år, 2019 är den 2 dec 2019, om man har ansökt till vårterminen 2020 till en "vanlig" högskoleutbildning i Sverige. Men för Vidareutbildning för yrkesverksamma är sista kompletteringsdag rean 10 okt 2019.
    Det kan vara lite olika datum för ett år till nästa... det är alltså inte exakt samma datum för komplettering varje år.

    Om du söker en "vanlig" högskoleutb. måste du göra ansökan inom Ansökn.period och sedan kan komplettera till och med sista kompletteringsdatum. När din kurs måste avslutas för att du ska få ut dina betyg innan 2 dec., måste du fråga på komvux. Det kan ta 2-3 veckor för att betyget ska sättas, kontrolleras, bekräftas och utfärdas. Ska man vara på den säkra sidan, bör kursen avslutas senast under andra veckan i november. Men prata gärna med komvux i din kommun, fråga hur lång tid de behöver på sig för att utfärda dina betyg efter det att du får besked från läraren ang.vilket betyg du får.

    Studie- och yrkesvägledare