Christian

    Hej, Stämmer det att jag utöver fysik 1 och kemi 1 som ingick i min studieplanering (teknikprogrammet) i gymnasiet som jag kunde ta en examen med, att jag även behöver läsa biologi 1 alternativt naturkunskap 1b? Jag har pratat med en syv från komvux och hon insisterar på att jag måste det, men tycker det låter dumt eftersom jag inte behövde det i gymnasiet. (Notera att jag läser upp ämnen för ett examensbevis) Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du är beroende av den tolkningen av reglerna som komvux i din kommun gör för att det är där som du tar ut examen- reglerna är komplicerade och i vissa fall är det upp till rektorn att göra tolkningen- t.ex kan rektorn på din komvux vägra utfärda examensbevis med kemi, fysik Och Naturkunskap i pga kurserna överlappar varandra. Det kan mycket väl vara så att du blir tvungen ta in Biologi 1, som kan ingå med F betyg - in i ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare