mansoora
    hej!
    jag går i nian och jag är inte en sån människa att bara chansa och välja något jag vill veta lite gran om min program som jag komma välja och lite så...
    min fråga är att jag är en elev som alltid har haft B eller C på NO och jag ska läsa natur nästa läsår komma då jag få A i alla ämnena om jag kämpar så... jag vet att det är svårt att svara på en sån fråga men jag vill verkligen veta alltså bli det inte svårt för mig?
    jag har 270 poäng redan. men kan ni bara försöka svara på min fråga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Som du själv skriver, så är det omöjligt att svara på frågan om det blir för svårt för dig eller om vilka betyg du kommer att få.
    Gymnasiekurser är svårare än grundskolekurser.
    Om du på grundskola har B och C betyg, då har jag personligen svårt att tro att man kan förvänta sig att du får A-betyg i Naturvetenskapsprogrammet. Detta pga gymnasiekurser är svårare och naturvetenskapsprogrammet är ganska krävande. På NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA läser man lika mycket svenska och engelska som på andra högskoleförberedande program + man läser det avancerade spåret i matematik (på NA och också på Teknikprogrammet). Man läser mattekurserna i snabb takt för att hinna ge eleverna möjlighet att även läsa Matematik 4, 5 och specialisering - under åk3. Det är svår matte och passa inte alla.
    Du skriver att du SKA LÄSA NATUR men hur vet du att du kommer in? Du söker och vi hoppas att du kommer in men ingen vet att du kommer in eller inte. Resultatet får du tidigast till midsommar 2016.
    Alla söker men ingen vet ännu vart de kommer in.

    Jag råder dig prata med dina lärare i matematik, fysik och kemi och be dem om råd. Dina lärare känner dig och känner till kraven på gymnasiala kurser. De kan ge bra råd. Det är dina lärare som kan svara på frågan om det blir för svårt för dig eller inte - att läsa på Naturvetenskapsprogrammet (om du kommer in, så att säga).

    Att du har 270 poäng är bra. Man kan, teoretiska sett, komma in på NA med 120 poäng (godkända betyg i 12 ämnen från grundskolan). Sedan beror det på vilka betyg i VILKA KURSER man har + motivation + utvecklingsmöjligheter (begåvning inom NO ämnena) + hur mycket tid man är beredd att lägga på sina studier + mycket annat (hälsa, familjesituation mm) + att man måste bibehålla sin motivation i 3 år för att alla kurser på gymnasiet räknas in i ditt jämförelsetal på gymnasiala betyg, när du söker vidare.

    Du vill veta l"ite grand om ditt program", skriver du och jag rekommenderar därför att du kikar in på följande länkar:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    http://www.framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete
    http://www.matteboken.se/

    Du kan också boka "skugga en elev" på den gymnasieskola som du vill söka till - och se med egna ögon och känna på under en dag: hur det blir att vara elev på NA på just den skolan.

    Önskar dig lycka till!
    Hör gärna av dig igen och berätta hur det går!
    ANNA
    • : tack för att du var så ärlig mot mig, du gjorde den bästa sak ,.. om jag kommer in i det högskole utbildning som jag vill då komma jag aldrig glömma idag, du gav mig motivation syv Anna den var en riktigt bra alarm och så tidigt previs innan jag börja gymnasiet, jag har väldigt tur att jag skrev den frågan och du svarade nu vet jag att vad jag ska göra... ibland man vet inte allting själv :)))) jag är så gladddd tackkkk du har ingen anning hur mycket du hjälpte mig
    • : när du skrev att man förvänta sig inte A ifrån mig, det var den punkten jag hade glömmt med mig själv, tack för att du påminnade mig... att jag ska inte göra mistag i framtiden.:)))))
    • Anna : Om du gör ditt bästa, då gör du allt du kan. Alla kan inte bli och inte bör bli professorer. Alla är inte lämpade att läsa på universitetet. Det gäller att hitta SIN PLATS, där man trivs, där man gör nytta och känner att man gör ett bra jobb, att man behövs och bidrar till samhällets välmående. Om mitt svar blev till hjälp för dig, är jag väldigt glad. Lycka till med allt som du företar dig!