Hej Fia!
    De flesta (majoritet av) gymnasiemässorna äger rum, precis som du skriver i din fråga, på Hösten (oftast under oktover-november), men det kan finnas några få även på vårterminen, se exempelvis en lista på gymnasieskolorna i Kalmar som ställer upp på Friskolemässan i Kalmar den 19 jan 2019 här.

    Om gymnasieskolan som just du är mest intresserad av, ej ställer ut på någon mässa och ej bjuder på Öppet hus, brukar det ändå finnas möjlighet att "spana in" på skolan, om man bokar Studiebesök eller "skuggning".
    Med "skuggning" brukar man mena att man blir "gymnasieelev för en dag" - man följer med en elev eller en hel klass under en skoldag (oftast får man vara med på alla lektioner, äta lunch på skolan och delta i allt som händer på gymnasieskolan den dagen).
    För att boka "skuggning" kan man välja att antingen själv kontakta gymnasieskolan (ofta finns det info på skolans hemsida om vem man ska kontakta) eller så ber man SYV på sin grundskola om hjälp för att boka.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA