ManstrapMahmoudi
    Hej syv ansvarliga och dylikt, liknande. Jag ska börja gymnasiet snart, och jag är osäker på vad som gäller. är gymnasiet en viktig utbildning eller är det bara att gå för att det är en sak typ? Jag har hört att flera blir framgångsrika efter 9an som jag känner och nu tror jag kanske gymnasiet det är bara något för att hålla folket i balans så att säga. Jag har för nuvarandet 297.5 i merit men jag vet inte om det är värt så att säga. Tack i förhand och jag önskar er alla en lyckad, m.m. Eventuallt kan jag prata med er.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det är i undantagsfall möjligt att få jobb i Sverige utan gymnasial utbildning. Det är också svårt att få jobb om man är under 18 år, bland annat för att man har inte körkort (man är för ung för det) och får ej jobba på obekväma arbetstider, arbeta ensam eller ta ansvar för värdesaker ex. pengar samt får inte lyfta tunga föremål eller utsättas för ngn sort "fara" på sin arbetsplats - och det är bekvämare för arbetsgivare att anställa personer över 18 år.

    Om du är 16 år och inte har ngt jobberbjudande som du vill acceptera - tycker vi att gymnasiet är ett bra alternativ. I annat fall har du ingen sysselsättning och ingen inkomst...

    Men det är frivilligt att gå på gymnasiet ... du kan söka jobb i stället !

    Ha en trevlig helg!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare