Emma
    Hej!
    Jag och min kompis tänkte börja i samma gymnasieskola och vi är nästan helt säkra på att vi kommer in. Vi vill verkligen gå i samma klass men det finns två natur-natur klasser.

    Finns det något man kan göra för att hamna i samma klass?

    Mvh. Emma

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    det finns inte riktigt några regler om hur man "hamnar" i samma klass...
    Det är mycket möjligt att ni kommer att hamna i samma klass. Ni kan vänta och se... chansen att hamna i samma klass ökar om ni väljer läsa samma modernt språk på samma nivå, ex. om ni båda väljer läsa Spanska 1 eller Tyska 3 eller Franska 1 eller Franska 3... det är i alla fall den erfarenhet jag har, sedan innan.

    Om ni "hamnar" i olika klasser, så tycker jag ni kan börja läsa i var sin klass. Det finns fördelar. Ni kan lättate träffa nya kompisar; och så kan ni jämföra "anteckningar" - ni kan berätta för varandra hur det är att läsa i era respektive klasser.
    Om ni hamnar i olika klasser men känner båda att ni absolut vill gå i samma klass, tycker jag ni kan gå prata med kurator på er gymnasieskola. Kurator kan då i sin tur prata med rektorn. Oftast går det att lösa...
    Men annars så är inte gymnasieskolans uppgift att se till att elever som vill läsa i samma klass - hamnar i samma klass.... Umgås och vara vänner kan man på fritiden, är tanken.

    På skolan ska man - i första hand - skaffa sig kunskaper och förbereda sig för framtida eftergymnasiala studier och inför arbetslivet.
    På Arbetsplatserna i framtiden kommer man in - oftast - helt ensam; man känner inte någon på sin nya arbetsplats... och så ska man vara duktig och "leverera" även om man inte riktigt känner sig "hemma"... och gymnasiet ska förbereda ungdomar för framtida arbetslivet.

    Mina råd är att ni inväntar Antagningsbeskedet. och sedan att ni inväntar klass-indelingen.
    Vi hoppas på det bästa.
    Vi håller tummarna för att det går mycket bra för er!

    Vänliga sommarhälsningar!
    L.

    Liselotte