Isma
    Hej!
    Jag hoppade av gymnasiet för längesen utan något att läsa klart ett ämne och vill tillbaka till pluggandet! Jag läste barn och fritid programmet men vill helst plugga till socionom. Kan jag på något sätt komplettera gymnasiet för att då bli behörighet till det programmet? Går det på något vis eller ska jag släppa drömmen?

    Tack i förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isma!

    jag råder dig boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är skriven. Ta med dig alla dina tidigare betyg till det mötet - så kan ni tillsammans gå igenom dina betyg och bestämma hur mycket du behöver kompletera. Socionom är en högskoleutbildning och då måste du ha

    1. grundläggande behörighet till högskolestudier

    +

    2. Socionom - Matematik B och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 för Särskild behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare

    Se också gärna på www.framtid.se - om du hittar något annat yrke som du kanske blir intresserad av!

    Bästa hälsningar

    och Lycka till!

    Milla SYV