Gustaf
    Hej!
    Jag läser just nu naturvetenskapligt/tekniskt basår för att sedan plugga vidare till civilingenjör inom industriell ekonomi. Eftersom jag nu går på basåret kommer jag väl att hamna i kompletteringsgruppen vad jag förstått det som? Jag kommer då att behöva ändra några av mina betyg från C till A för att hamna på den säkra sidan när det kommer till antagningspoäng. Min fråga är egentligen: kan jag göra prövningar i ämnen som jag ej läste på gymnasiet men på det tekniska basåret? Till exempel om jag känner att jag skulle vilja "byta ut" ett C i geografi 1 mot ett A i fysik 1 för att höja meritvärdet.
    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf!

    Det går tyvärr inte byta ut ämnen i Examensbeviset. Om du har C i Geografi 1 behöver du högre betyg i just samma kurs dvs "geografi 1" - B betyget skuIIe höja med ca 0.1 och A betyget skulle höja ditt meritvärde med ca 0.2 men betyget måste vara i samma kurs.

    Jag hoppas du vet redan att du också kan komma in på resultatet av Högskoleprovet.

    Bästa hälsningar

    ANNA