Lisa
    Hej!
    Jag går ettan på vård och omsorgsprogrammet. Jag tyckte det skulle vara roligt att jobba med människor, sjukvård och speciellt att ha praktiska ämnen osv. Men nu vet jag inte om jag valt fel. Jag har problem med psykisk ohälsa och är ganska blyg. Jag har börjat tänka om jag verkligen vill jobba med människor, och exakt vad. Jag gillar ämnena och trivs och vet inte annars vilken linje jag skulle gå. Efter gymnasiet ska jag vänta på min kompis ett år så ska vi plugga på högskola samtidigt så jag tänker att jag kan jobba under det året och under tiden fundera på vad jag vill jobba med. Kan jag bli typ vad som helst fast jag gått VO? Och är det konstigt om jag går det när jag inte har någon aning om vad jag vill bli? Det känns roligare än typ samhälle och sånt. Vad ska jag göra? Jag ska försöka boka ett möte med min syv. Men känner att jag verkligen inte vill byta klass för jag trivs bra och jag gillar ju ämnena men vet inte vad jag vill bli. Snälla hjälp.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är många elever som inte är säkra på vad de vill ”bli” men det finns tyvärr inget gymnasieprogram för de eleverna som skulle förbereda till ”allt”.

    Att veta vad man vill bli växer fram och förändras under åren.

    Om du trivs med din utbildning så är det ju jättebra och finns ingen anledning att försöka byta, och speciellt när du inte vet vad du vill byta till.

    Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se och tänk på att det oftast går att komplettera efter gymnasiet om det skulle behövas!

    Ha det bäst!

    Studie- och yrkesvägledare