Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns olika sorters Riksrekryterande gymnasiala utbildningar. En eller flera utbildningar med riksrekryteringen erbjuds på följande cirka 80 gymnasieskolor: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?riksrekrytering

    RIKSREKRYTERANDE PROGRAM MED EGNA EXAMENSMÅL: Flygteknikerutbildning, MarinteknikerutbildningSjöfartsutbildning och Yrkesdansarutbildning.

    Flygteknikerutbildning erbjuds bland annat på de här gymnasieskolorna: Flygteknik Technical Training och Sandbackaskolan
    Marinteknikerutbildning erbjuds bland annat på VTG, Värmdö Tekniska Gymnasium.
    Sjöfartsutbildning erbjuds bland annat på Praktiska gymnasiet i Kalmar och på Törnströmska gymnasiet.
    Yrkesdansarutbildning erbjuds på Kungliga Svenska Balettskolan.

    ************************
    Spetsutbildningar - för elever med stor studieförmåga och mycket stort intresse inom ett visst kunskapsområde. På spetsutbildningar kan möjlighet finnas att läsa vissa universitetskurser redan på gymnasiet. Lista på gymnasieskolorna där en eller flera spetsutbildningar ges: gymnasieguiden.se/gymnasium?"spets"
    Exempel:
    "Leonardo" på Ehrensvärdska gymnasiet
    Marinbiologi på Gullmarsgymnasiet
    ************************

    Övriga riksrekryterande gymnasiala utbildningar
    Nedan finns några exempel:
    Distansutbildning på flera av högskoleförberedande program på "Korr-on-line"
    Snöfordonsteknik på Jämtlandsgymnasium Åre
    Sportfiskegymnasiet på Forshagaakademin

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'Spets' (10 st.)