Bruno

    Hej, jag går i årskurs 9 och älskar matematik. Jag har inte officiellt fått betyg i några gymnasiekurser än men har deltagit i en matematiktävling (HMT) och kommit till final. Jag har hört talas om ett program som heter mattespets men endast funnit grundläggande information om programmet och dess innehåll (några tips var jag kan finna mer info?). Jag har relativt lätt för matematik och stort intresse inom området och skulle därmed vilja söka till programmet. Det ända problemet är att det skulle ta mig 1 timme och 30 minuter att resa dit med tåg, varje morgon och eftermiddag. Jag har funderat på saken men kan ej bestämma mig "ifall det skulle vara värt det". Det är bla väldigt ensamt att inte känna någon med liknande intressen som mig men vet inte ifall jag skulle klara av 1 timme och 30 minuters resa två gånger varje dag. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till frågan, några tips?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Bruno!
    Matte "spets" på gymnasiet betyder att ämnet matematik kommer ha högt prioritet och de eleverna som klarar av alla gymnasiala kurser i matte innan utbildning på gymnasiet är slut, får ofta möjlighet att börja läsa högskolematematik redan på gymnasiet.
    Till utbildningar i "matte spets" brukar man göra antagningstester; det är alltså inte alla som söker som också kommer in. Att ha läst gymnasiala kurser redan på grundskolan är inget krav för att kunna komma in på matte spets.
    Vad gäller pendla så långt som du beskriver i din fråga så är det "på gränsen till alldeles för långt". Prata med dina vårdnadshavare om de skulle vara OK med att du i veckorna bor på skolorten och kommer hem på helgerna.
    Sök flera olika gymnasiealternativ. Vi avråder ifrån att söka få alternativ och absolut ifrån att söka ett enda alternativ. Av olika anledningar kan det bli så att man inte kommer in och har man sökt till endast en skola och en utbildning på den skolan, och inte kommit in - då står man sedan utan gymnasieplats.
    Fundera också på att kanske söka till NA/naturvetenskap eller TE/teknikvetenskap (vanliga utbildningar, ej spets, men på de inriktningar läser man mycket matte - upp t o m matematik 4 är obligatoriska kurser; ofta finns möjlighet att läsa även matte 5 och matte specialisering (som man kan läsa flera gånger med olika innehåll).
    Man behöver alltså inte nödvändigtvis läsa matte spets på gymnasiet för att läsa mycket matte. Du kan även bedriva självstudier i matte - finns en mycket bra gratis sida för det, www.matteboken.se (som du kanske känner till redan).

    Alla frågor och svar som innehåller 'Spets' (9 st.)