Lina
    Hej! Jag funderar på att läsa en bastermin efter gymnaiset för att få behörighet att komma in på det program jag vill på universitet. Planen är att göra detta under höstterminen för att sedan börja universitet på vårterminen. Men undrar nu om det är möjligt? Terminen på universitetet slutar ju i januari och då är väl antagningen för universitet redan klar? Är det möjligt att läsa upp behörighet under höstterminen för att sedan direkt komma in på vårterminen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    basterminer /och basår/ på högskolenivå är de så kallade "förutbildningar". Det är frivilligt för lärosätena att erbjuda dem. Det blir mer och mer ovanligt med basterminerna... och äve basår försvinner också ibland. Det är därför inte alls säkert att en passande bastermin kommer att - över huvudet taget - finnas.

    Sedan det där med Komplettering; det kan hända att det lärosäte som erbjuder bastermin erbjuder platsgaranti på sina egna utbildningar eller på en del av dem - och det är en variant;
    men om du vill söka "som vanligt" och kanske t o m till en annan högskola eller eller ett annat universitet, än det lärosäte där du läste bastermin - så måste man hålla sig till sista Kompletteringsdagen, som brukar liggar i början av december, ex. 1 december eller 3 december /kan vara lite olika datum olika år/.
    Och om du inte blir behörig och kan bekräfta din behörighet senast sista kompletteringsdag - får du tyvärr svar OEHÖRIG i så fall... Det är i alla fall som det brukar vara.

    Vi kan alltså inte lova att du hinner komplettera så som du önskar. det är mycket möjligt att du inte hinner... tyvärr.

    För mer info var god se antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum