Cornelia
    Hej, jag har ansökt till programmet Entreprenöriellt företagande på Högskolan I Dalarna. Man tar då en Högskoleexamen. Men jag undrar hur många år till man måste läsa for att ta en kandidat? Som dem tex foreslår då i Företagsekonomi efteråt.

    Jag har dessutom redan en Associate Degree från USA I Business Administration - så har läst Mikro och Makroekonomi, Statistik, 2st Accounting kurser, intro till Marketing och Management bara för att nämna några. Så borde absolut kunna tillgodoräkna mig en del från det.

    Min fråga egentligen är ju om det kommer vara värt att ta denna Högskoleexamen eller om det är bättre att vänta och försoka komma in på en hel utbildning isället?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia, om du menar den här utbildningen>>, då är den 2-årig.
    Om utbildningar från utlandet kan tillgodoräknas "in i" kandidatexamen på en svensk högskola/universitet, får varje lärosäte bestämma själva, lokalt.

    Är det viktigt för dig att ta ut kandidatexamen? Man kan få jobb även utan kandidatexamen; och med kandidatexamen kan man gå arbetslös, tyvärr... jag menar att kandidatexamen i sig ger inte någon garanti på att få jobb.
    Om du idag inte har ngt. annat realistiskt alternativ - då ser jag inte någon anledning att inte börja läsa. Skulle det visa sig att det blev fel, kan du hoppa av. Medan du läser på det 2-åriga programmet kan du söka andra utbildningar; kommer du in på en annan utbildning eller om du får jobb, kan du sluta på din nuvarande utbildning och påbörja en ny utbildning eller börja jobba.

    Kandidatutbildning i Sverige kräver minst 180 hp som motsvarar 3 års studier på högskolenivå.
    Möjliga lösningar för dig för att "snabba på" kan vara att du t.ex söker fristående kurser inför andra terminen på ditt två-åriga program, som du - i fall du kommer in på kurserna - läser vid sidan av din heltidsutbildning på programmet.
    Det kan också hända att dina studier i utlandet kan tillgodoräknas och ge dig "svenska högskolepoäng" som du kan använda i kandidatexamen. Det bestämmer personal på det lärosätet där du vill ta ut kandidatexamen.

    Jag råder dig börja läsa där du är antagen. För att sluta på utbildningen kan du ju alltid göra. Men du vet inte om du kommer på en annan utbildning i framtiden.