Josefin

    Hej, jag ska höja mina betyg då de är för låga för att jag ska komma in i den utbildning som jag önskar komma in i. Men jag undrar kommer de att ens vara någon ide att höja mina betyg? Kommer det att höja mitt snitt om jag höjer några kurser och hur mycket kommer det att höja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Atosa,

    om du t.ex har alla C-betyg i ditt examensbevis (förutom Gymnasiearbete, där man endast kan få E ellr F) - då är ditt jämförelsetal 15.0.
    Om du t.ex får A-betyg i Samhällskunskap 1b, som är en 100poängskurs, kommer det att höja ditt jämförelsetal till 15.2.
    Om du t.ex får A-betyg i Fysik 1a, som är en 150poängskurs, kommer det att höja ditt jämförelsetal till 15.3.
    Om du får A-betyg i en liten kurs, t.ex i Religionskunskap 1, en 50poängskurs, kommer det att höja ditt jämförelsetal till 15.1.

    Om du får A-betyg i alla de ovan nämnda kurser eller i andra lika stora kurser (en 100poängskurs; en 150poängskurs och en 50 poängskurs) kommer du att höja ditt jämförelsetal till 15.6.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar, så du menar att för varje betyg man höjer får man 0,1 poäng? Jag har D i både matte 1c och 2c om jag höjer dessa till B kommer jag då få en ökning på 0,4 poäng?
    • Julia : du kan läsa eller göra prövningar i matematik 1a och 2a. Och om du t.ex får A betyg i matte 1a och 2a - får du bästa höjningen som du kan få. Inom matte är det OK att läsa eller göra prövningar i lättare/enklare spår och "ersätta" betygen med de kurser. I själva Examensbeviset ändras inget, men du skickar "tilläggsbetygen" och Antagning.se räknar in de högre betygen i mattekurserna i så fall. Du kan alltså göra prövningar i matte 1a, 2a och 3b och ersätta betygen i matte 1c, 2c och 3c med de högre matte-betygen.