Petra
    Jag undrar om man kan höja sina gymnasiebetyg man fått hittills innan man gått ut hela gymnasiet, i så fall måste man göra det via komvux (eller liknanade) eller är det något man kan göra via skolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,
    medan man är elev på gymnasiet har man rätt att göra Prövning i en kurs om man fick F betyg i den kursen. Annars så läser man vidare, ... till nästa årskurs (vilket man kan göra även om man har många F betyg).
    Komvux är tyvärr inte aktuell - för att kunna börja på komvux måste man antingen få ut Studiebevis eller Examensbevis (som man kan få först efter 3 års studier på gymnasiet) ELLER så kan man, oavsett tidigare betyg, börja läsa på komvux från 1 juli det kalanderåret man fyller 20 år.
    Svar på din fråga är tyvärr - Nej. Under pågående gymnasiestudier ser vi inte någon möjlighet att höja de redan satta betygen.
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser nu och framöver.

    Lycka till med dina studier!
    ANNA