Hej,
    till högskolestudier söker man i Sverige antingen med sitt Meritvärde och/eller med resultatet av högskoleprovet (och/eller med Omdöme från en folkhögskola - i BF-urvalet).
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng; har man inga, blir Jämförelsetal = Meritvärde.
    I Jämförelsetal räknas det in alla betyg från Examensbeviset (förutom Gymnasiearbete).
    Genom att höja  betygen i kurser som ingår i examensbevis, höjer man sitt Jämförelsetal och med det även höjer Meritvärdet.
    Just meritpoängen får hen som läser mot Examensbevis endast i de kurser du nämner i din fråga.
    Var god läs mer på gymnasieguiden.se/informeras/merit.