Emma

    Hej! Jag har 19,2 i snittbetyg från gymnasiet (med fullt meritpoäng) och behöver 19,45 för att komma in på programmet jag vill söka. Har precis gjort prövning i NK2 som är ett av behörighetskurserna till programmet, fick A. Läste inte denna kursen på gymnasiet så därför kompletterat. Hur mycket kan jag ha höjt mitt smittvärde om jag söker i kvotgrupp BII? (Där antagningsvärdet från 2019 var 19,45) Borde jag göra HP eller kommer jag in på mitt program?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Emma. Om du har meritvärde på 19.2 "med fullt meritpoäng" som du skriver i din fråga - då borde ditt snittbetyg/Jämförelsetal, ligga på 16.7 och det är lite lägre än "alla B betyg" och nu fick du A betyget i en 100p.kurs och med det blir höjningen för dig på lite mer än + 0.1, så ditt nya meritvärde blir lite högre än 19.3 - alltså upp till 19.35 kanske... på ett ungefär.
    Göra högskoleprovet är bra. Ingen vet hur högt meritvärde kommer krävas nästa gång - för att det hända att antal utbildningsplatser minskar, eller att fler söker med höga betyg; så man kan inte vara säker fram tills dess att man får besked ANTAGEN.
    Gör högskoleprovet! och vi håller tummarna!
    Lycka till!
    Hälsningar
    D: