Hej Isabelle!
    Om du är över 18 år, och är Myndig, då behöver du, formellt sett, inte involvera dina "vårdnadshavare" för du har då inga. Fyller man 18 år, har man inte längre några vårdnadshavare. Du kan gå till rektorn och säga att hen skriver av dig. Du fyller i en blankett, skriver under och så är du inte längre gymnasieelev: har inte rätt till studiehjälpen från CSN, bl.a.
    En mycket viktig fråga är - vad ska du göra i stället för att gå i skolan?
    Jag råder dig kika på
    Fragasyv.se/info/gymnasieavhopp innan du hoppar av. Jag råder dig även gå prata med kuratorn på din skola (och kanske även med din klasslärare/mentor, SYV och rektorn: du kan förklara hur du känner och varför du vill hoppa av och kan förhoppningsvis få råd och hjälp så att du kan stanna inom skolan, kanske byta till en annan skola eller byta till en annan utbildning inom gymnasiet, kanske till år2 så att du uppnår examensbevis ett år senare...?). Att gå i skolan är mycket bättre än att bli en "hemmasittare". Med "hemmasittare" menas en ungdom som inte går ngn utbildning och inte jobbar och inte aktivt söker jobb.

    Utan genomförd 3-årig gymnasial utbildning på ett nationellt program kan du börja läsa på komvux tidigast 1 juli det året du fyller 20 år. Men utbildningsförvaltningen kan i undantagsfall köpa plats på komvux för en yngre person (det förekommer dock mycket sällan).

    Kan du få jobb nu direkt? Vilken inkomst planerar du att ha? Det är inte säkert din familj/föräldrar har skyldighet att försörja dig om du är 18 år fyllda och inte studerar.
    Om du skriver av dig från gymnasiet och inte har någon sysselsättning och inkomst, när du har gjort det - skriv in dig på Arbetsförmedlingen snabbt. Om du följer AF´s "program": gör det som AF hänvisar till, kan du efter 90 dagar ha rätt till någon sort liten "kompensation" för deltagande i Ungdomsgarantin, men du måste i så fall tacka Ja till det som AF erbjuder, t.ex om du får erbjudande om en praktikplats.
    Jag vill också påminna om att gymnasieutbildningar finns även inom folkhögskola. Vill man läsa mot gymnasiekompetens på en folkhögskola, ansöker man om en plats på en Allmän kurs. Om man blir antagen till en allmän kurs på en folkhögskola och har med sig 2-årig gymnasial utbildning med många godkända betyg, kanske kan man uppnå kraven för Omdöme om grundläggande behörighet på endast ett läsår. De flesta utbildningar börjar i augusti, men vissa kan även börja i januari.

    • : Jag har skrivit in mig på arbetsförmedlingen och försöker just nu hitta jobb så jag kan få en fast inkomst
    • Anna : Det är bra att du har skrivit in dig på Arbetsförmedlingen. Lycka till med ditt jobbsökande!
    • : tack så mycket och tack att du tog dig tid att svara på min fråga uppskattar det mycket
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer