Fredrik
    Hej! Jag söker till yrkeshögskola och jag försöker förstå om mina betyg räcker till. Jag har räknat ut meritvärdet för lite olika scenarier, men ingen hittills har kunnat svara på några grundläggande frågor. Och, jag tar gärna emot generella svar, jag förstår att det kan vara olika, kanske.

    Min första fråga är om meritvärdet brukar beräknas på samtliga gymnasiebetyg (jag har läst mycket extra, efter min tid på gymnasiet, och har många betyg), eller beräknar de bara upp till en examen, alltså 2 500 poäng, även om jag har typ 3 500 poäng totalt?

    Min andra fråga är om det är några särskilda ämnen som alltid ska finnas med i beräkningen. Jag läste medieprogrammet. Eller kan man välja de man har högst betyg i, helt enkelt? Jag har dock tagit med Svenska A och B, Matematik 1, samt Engelska A. Kanske finns fler "måsteämnen"? (Svaret här är ju beroende på första frågan)

    När jag beräknar toppbetygen enligt ovan får jag runt 15,95, och när jag räknar samtliga ämnen, cirka 14,5. Ganska stor skillnad.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    yrkeshögskoleutbildningar gör antagning på "sammantagen bedömning", där betygen spelar "viss roll" men inte avgörande; arbetslivserfarnhet, motivation, tester och intervjuer kan spela större roll vid antagning till yrkeshögskola.