Lasse
    Hej,
    jag ska om en månad ta studenten men har inte riktigt fått tag på information om hur det fungerar om man läser mer än 2500 poäng.
    Jag har gjort prövningar i två tyska kurser ( steg 3 och steg 4) utöver mina andra individuella val som jag båda har fått A i.
    Hur fungerar det när mitt meritvärde räknas ihop? Kommer jag få meritpoängen för de båda kurserna? Och räknas de in som 2700 totala gymnasiepoäng eller ersätter de andra kurser som jag har presterat sämre i , i så fall vilket block? Läser som sagt teknikvetenskap och förstår att moderna språk räknas som "utökade kurser" men hur räknas de in i mitt totala meritvärde i form av prövningar?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lasse,
    om du får betyg i 2700 poäng, kommer 200 p. bli markerade som U i ditt examensbevis. Vet du vilka de blir?

    Och det är jätteviktigt att veta vilka kurser blir U-kurser i ditt examensbevis.

    U-kurser räknas in i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng. I andra fall räknas inte U-kurser med, alls.

    Hälsningar

    D:

    • : Kurserna ger meritpoäng då dem är moderna språk, så de räknas med. Men hur räknas de med? Ersätter de några andra betyg bland mina individuella val / programfördjupningar?
    • Anna : Kurser i Moderna spåk 3 och 4 ger meritpoäng. Undantag: om mod.språk 3 krävs för särskild behörighet (det finns några få högskoleutbildningar där de gör det...) - då ger endast moderna spåk 4 meritpoäng, men då räknas in mod.språk 3 betyg ändå in, även om det är en U-kurs pga den krävs för särskild behörighet. Betygen i U-kurser räkans in TILLSAMMANS med alla andra betyg, de ersätter INTE några andra betyg. Man räknar ut jämförelseral på 2600 poäng i så fall (GA, gymnasiearbete räknas inte in); det är alltså 2400 p. vanliga kurser från examensbevis från gymnasiet + 200 p. U-kurser, sammanlagt 2600 p. som alla bidrar lika mycket till ditt Jämförelsetal /snittbetyget/.
    • Anna : Du får också gärna kika på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer