Hej! Jag tycker att det kan vara roligt att jobba som SFI lärare. Jag har examen i rysk filologi och är en diplomerad lärare i ryska. Men den utbildningen fick jag utomlands, i Ryssland. Här är jag klar bara med SVA3. Nu tänker jag - hur kan jag bli en lärare här? Vad behöver man för att ansöka till SFI lärare utbildning? Räknas min tidigare pedagogisk utbildning från Ryssland? Det ser ut som det finns fortfarande en brist på SFI lärarna i Stockholm. Tack alla på förhand!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Hur blir jag SFI lärare?
1 Svar
Hej Ksenia,
kika gärna på framtid.se/yrke/sfi-larare
Behöriga och obehöriga lärare
Vill man bli Behörig SFI-lärare, kan det för dig ta några år. Pga lärarbrist, är det inte omöjligt att du kan få jobb som obehörig lärare.
SFI- eller SAS lärare?
Antal personer som läser SFI går upp och ner. Om antalet sfi-elever ligger "nere", kan det bli svårt få jobb som SFI-lärare om du precis har tagit din examen (utan längre erfarenhet inom just det yrket); kanske är det smartare att satsa på att bli SAS-lärare, alltså lärare i Svenska som Andraspråk... detta pga det ämnet undervisas det i både på grund-, gymnasieskolorna och inom komvux, men även på folkhögskolorna och inom olika projekt.
Du kan också testa söka jobb som SFI-lärare redan nu. Det är inte omöjligt för dig att få "tillfällig anställning" (kanske på en termin eller ett läsår och/eller på deltid - alternativt "timmar vid behov" när ordinarieläraren är sjuk, t.ex).
Om du får en chans att testa jobba som SFI-lärare eller SAS-lärare, vet du sedan mer om hur motiverad du blir att skaffa dig behörighet (examen och legitimation).
****
Behörig lärare i Sverige idag är hen som har Lärarlegitimation. För utfärdande av Lärarleg. är det Skolverket som ansvarar. Läs gärna skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation
Lärare är behöriga att undervisa i vissa ämnen på vissa nivåer, exempelvis SAS-gymnasielärare är behörig att undervisa i SAS på gymnasiet och på högstadiet (årskurser 7-9 i grundskolan).
Om man tänker långsiktigt, så är det kanske smart att - om du bestämmer dig för att bli Lärare i Sverige - satsa på att bli behörig i ännu ett annat ämne, exempelvis att få lov att undervisa i engelska eller i historia, samhällskunskap eller matematik. Detta för att bredda sin kompetens och "säkra upp" för framtida (eventuella) förändringar i "elevunderlaget".
Det är ju ingen som idag kan säga hur många elever som ska läsa SAS i Sverige i framtiden. Blir det få - så finns det redan många behöriga SAS-lärare...
Om du blir behörig lärare i SAS och Samhällskunskap, t.ex och antal SAS-elever blir få, kan du i så fall undervisa huvudsakligen i samhällskunskap. Jag hoppas du förstår hur jag tänker.
Förslag på en "kreativ lösning"
Om du är behörig lärare i ett annat land (vilket, jag förstår, är fallet - utifrån info i din fråga), kanske kan du få legitimation som lärare i ryska av Skolverket. Som legitimerad lärare, kan det sedan bli lättare för dig att utöka din legitimation.
Exempelvis - om du får legitimation som lärare i ryska, men sedan arbetar även som lärare i SAS och/eller i andra ämnen som t.ex samhällskunskap, historia, religionskunskap (vilket på grund av lärarbrist är möjligt att få göra) i några år, kan sedan Skolverket besluta att utöka din legitimation med motiveringen att du genom praktisk erfarenhet har skaffat dig tillräcklig kompetens.
Reglerna kring lärarlegitimation är i vissa fall rätt så krångliga. De kan också förändras över tid. Du kan därför, med fördel, vända dig direkt till avdelningen för lärarlegitimationer inom Skolverket.
Gör allt samtidigt! :)
Att reda ut om du kan få ut legitimation (som lärare i ryska) och att läsa för att bli behörig SFI eller SAS lärare kan ta tid; sök därför jobb som obehörig lärare redan nu, är mitt råd.
Vänligen och lycka till!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'lägsta poäng' (4 st.)
-
När är det värt att söka?
Hej, Jag är intresserad av att söka handelshögskolan i Stockholm men vet med mig att mitt snitt ligger ungefär 1,2 under vad som var lägsta antagningsvärdet förra året. Det jag funderar på är att om det fortfarande är värt att...
Hej Anna!Jag råder dig att titta på möjlighet att söka i AU på HHS i Stockholm, se information på hhs.se/en/education/bsc/be/admission/swedish-proficiency/alternativt-urval Om du till HHS i Sthlm... Läs hela svaret -
Hur mycket brukar det öka mellan det priliminära och slutantagningen?
brukar medianen i det preliminära antagningen bli sista intagna i slutantagningen
Hej Nora,det är mycket svårt att sia om framtiden... Som det brukar vara (vilket absolut kan ändras och dessutom ändras mycket!!!) är att höjningen på... Läs hela svaret -
Vad menas med medelvärde ?
Hej! På antagningspoängen står det tex 260 P, alltså medelvärdet är 260 poäng. Måste jag ha 260 poäng för att komma in i den linjen då? Vad menas med medelvärdet ens ? MHV Gamze
Hej Gamze! Med "medelvärdet" menas genomsnittet, t.ex om en elev har 250 betygspoäng och en annan elev har 270 betygspoäng - blir genomsnittet av de två resultaten 260 betygspoäng. Varför man... Läs hela svaret -
Lägre antagningspoäng än vad som krävs, går det ändå?
Hej! Har en liten fundering gällande antagningsstatistik. På statistik.uhr.se står det under "Antagningspoäng HT2015" på den utbildningen som jag har som mitt förstahandsval: 21,14 i betygssnitt för urval 1 och 20,50 för urval 2. Jag är inte helt säker men jag har runt 20,50 i betygssnitt. Min...
Hej David! som du själv skriver, finns det inte några garantier, men jag tycker du har goda chanser, antagningsgräns anger Lägsta poängen, dvs det meritvärde som den... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga