philip
    Hej
    Jag går för närvarande på teknikprogrammet tredje året på gymnasiet men har insett att jag vill jobba som åklagare eller något i den stilen i framtiden men undrar hur man gör för att bli det? Vilken utbildning måste man ha och är det försent för mig att bli det eftersom jag går teknik
    Vilka krav är det på åklagar utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    läs gärna på framtid.se/yrke/aklagare

    Det är jurist man måste bli först. Det blir man i Sverige på juristprogrammet som är en heltidsutbildning på 4,5 år. Särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i historia 1b och samhällskunskap 1b.
    På teknikprogrammet på gymnasiet läser man för lite historia, endast his 1a1. Om du inte läste en valbar kurs his 1a2, behöver du komplettera med den kursen (den kan på komvux läsas på 2,5 veckor om man läser den på heltid).