abc

    Jag vill bli en evolutionär psykolog, jag har besökt flera hemsidor (bland annat studera.nu) för att kolla upp olika program - men har tyvärr inte hittat någon information angående detta. Jag undrar vilket program jag ska börja med och eventuellt vilka jag ska fortsätta med i framtiden?

    Jag går i naturvetenskapsprogrammet

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I Sverige är psykolog >>

    ett yrke som kräver legitimation och i grunden är det examen från psykologprogrammet som krävs.   Olika specialiseringar skaffar psykologer dig genom eget intresse, arbetslivserfarenhet och påbyggnad efter psykologprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du tar examen från naturvetenskapsprogrammet med godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 2, blir du behörig till psykologprogrammet.

    Du får gärna se på vilka lärosäten som psykologprogrammet ges - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologprogrammet och titta närmare på deras upplägg samt även kontakta studievägledare på de institutioner där programmet ges.

    En annan väg att gå: Obs! Man blir i Sverige inte Psykolog utan examen från just psykologprogrammet! Söka kurser Psykologi 1, sedan 2 och 3 plus fler kurser för att uppnå treårig heltids utbildning, och i så fall blir man behörig att läsa vissa kurser som t.ex sisu.it.su.se/search/info/PSMT53

    • : Tack för svaret! Men jag hittar ditt respons lite otydligt - när du säger påbyggnad eller specialiseringar referera du till dem olika kurserna som man kan lägga på i sitt program? Det finns även många inriktningar inom psykologi, som kognitiv psykologi (osv), vilken av dem skulle du rekommendera?
    • : Tack så mycket!
    • Milla : Läs även utökade svaren.