Seergi
    Hej, jag funderar på kanske blir lärare i grundskolnivå, kanske i Historia,Engelska eller Idrott.

    Men jag förstår inte, the steps.

    Hur blir man Historia lärare , vilken gymnasie program ?
    och när är det att man blir klart att plugga och får jobba som lärare,

    Min tanke är att blir SO-Lärare men vet ej hur man blir det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det pågår en utredning och beslut kommer att fattas inom kort i fall grundskolelärarutbildningen kommer att göras om.

    Som det är nu så är man oftast lärare i tre ämnen på grundskolan. Och det finns två olika vägar att gå:

    - läsa på ämneslärarprogrammet

    eller

    - läsa först "sina ämnen" på högskolenivå och sedan läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    Ang.gymnasieprogram så går det att läsa på ett valfritt program men jag kan i första hand rekommendera att välja Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Samhällsvetenskap.