Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Att hen som vill bli SFI-lärare arbetar som tolk är bra! Då kan hen flera språk! men, för att uppnå formell behörighet som SFI-lärare, spelar det tyvärr ingen roll att hen arbetar som tolk eller inte.
    SFI-lärare är LÄRARE och ska ha Lärarexamen och ansöka om Lärarlegitimation - om man vill bli "behörig" lärare. Annars så kan man säkert, tyvärr, få jobb som obehörig lärare.

    Hur blir man Behörig SFI-lärare?
    Jo, för en person som redan har svensk Lärarexamen (men i andra ämnen än SAS, svenska som andraspråk) gäller följande:

    hen kan läsa 30 högskolepoäng* SAS, svenska som andraspråk, och sedan ansöka om utökad lärarlegitimation och på så sätt få även behörighet att undervisa i SFI.

    För en person som inte redan har en svensk lärarexamen och vill snabbast möjligt bli behörig SFI-lärare gäller följande:
    läs minst 180 högskolepoäng (och av dem minst 90 högskolepoäng i ämnet Svenska som andraspråk) för att sedan läsa KPU, Kompletterande Pedagogisk Utbildning, som är en 90 hp-utbildning = tre terminer på heltid. Att utbilda sig till behörig SFI-lärare tar, alltså, 4.5 år på heltid.

    Sammanfattningsvis kan man säga att för att bli behörig SFI-lärare måste man skaffa sig Lärarexamen  och att man också måste ha med godkänt resultat läst minst 30 högskolepoäng* i ämnet "Svenska som andraspråk".

    _____________

    *30 högskolepoäng = studier på högskolenivå, motsvarande heltid under en termin.