Destiny

    Hej jag har gått i mitt 1a år på naturvetenskapsprogrammet men känner att det inte är för mig. Jag skulle gärna vilja byta till samhällsbeteende på en annan skola där min kompis går men undrar om det ens går och hur jag ska ta mig till. En annan i min klass ska byta till sam också men valde då att gå i sommarskola i början av sommarlovet men nu börjar skolstarten närma sig så jag har missat den chansen. Jag vill dessutom inte gå om första året utan fortsätta i 2an. Men gällande kurserna är de enda ämnena jag inte läst i natur som de gjorde på sam är historia och pedagogiskt ledarskap. I 2an på sam på den skola jag tänkte gå på finns det dock 2 kurser jag redan läst, samhällskunskap och mattematik. (Följdfråga, måste jag läsa matte 1b och 2bifall jag redan läst 1c och 2c?) Kan jag då byta ut historia och pedagogiskt ledarskap mot matematik och samhällskap? Hur ska jag ta mig till för att byta skola och linje nu. Måste jag först vänta tills skolstarten innan jag kan kolla med min rektorn eller hur gör jag? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan absolut redan nu, på en gång, kontakta den skola dit du vill byta och fråga om de har någon ledig plats i år2 på Samhällsvet.programmet. Om de inte har någon ledig plats, kan ingen byta till den skolan.
    Om någon ledig plats finns, brukar rektorn vilja träffa eleven som vill byta; hen brukar också kräva se betyg från år1, närvarorapport och höra med eleven om hans/hennes motivation och inställning till skolarbetet samt orsaker till varför eleven vill byta program.
    Ang. byta kurser och dylikt - så är det en fråga som löses lokalt, på skolan. Mycket beror på hur schemat ser ut; det går ju inte att skippa obligatoriska kurser och det går inte heller att klona sig: om kurserna du måste gå - går samtidigt - hur gör man? Du kan ju inte vara i 2 olika klassrum samtidigt...
    Kontakta den skolan dit du vill byta. Lycka till!

    • : På det angående kurserna så menar jag inte att skipp obligatoriska kurser utan då jag redan läst samhällskunskap som den skolan erbjuder i årskurs 2 kolla om det går att läsa antingen historia eller pedagogiskt ledarskap på den lektionstiden istället och likadant med matematik. Jag fick inte heller svar på det angående ifall jag behöver läsa matte 1b och 2b om jag redan läst 1c och 2c
    • Anna : Jo, förlåt... ang.mattekurserna - nej, du behöver inte läsa matte 1b och 2b om du redan har godkända betyg i 1c och 2c, men du kan läsa om kurserna och få högre betyg, vilket kan hjälpa dig komma in på högskola sen. Sedan, i fall den nya skolan ej kan erbjuda andra kurser när din klass läser matte - då läser du på deltid och med det ej har rätt till studiehjälpen från CSN; endast heltidsstudier ger rätt till studiebidraget för gymnasieelev.
    • Anna : Ang. tids-tabell/schemat... jag menade så här: om de kurserna du missade i år1, ligger på den nya skolan samtidigt som t.ex svenska 2 och engelska 6, vilka är obligatoriska kurser för dig - så kan du ju inte Samtidigt vara i 2 olika klassrum: där svensk lektion går och där en annan kurs går som du också behöver få betyg i. Att du skulle gå på varannan lektion, brukar inte godkännas av lärare... och så riskerar du i så fall få lägre betyg och kanske t o m F, om du missar hälften av lektionerna. Att lägga upp schemat så att det skulle passa just dig, kan du inte förvänta dig. Jag tror att schemat är redan färdigt för kommande läsåret; rektorn kommer att kika (om de har ngn ledig plats) på vilka kurser du behöver läsa och kan säga Nej just utifrån det att du inte kan gå på 2 olika kurser samtidigt.
    • : Om schema placeringen blir som du säger och att 2 olika kurser krockar med varann hur ska jag då göra med de kurser jag inte läste i 1an?
    • Anna : I så fall kommer inte rektor ta in dig i år2, är jag rädd. Det är inte elevens rättighet att komma in i år2 på gymnasiet. Din rättighet är att läsa den utbildning där du är antagen; du har också rätt att söka till år1 genom gymnasieantagningen och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg om platsen i år1 - till och med det året du fyller 19 år.
    Läs alla kommentarer