Sofia

    Hej! Min fråga är något komplicerad men jag hoppas du hänger med. Det är nämligen så att jag drömmer om att komma in på läkarutbildningen. Skrapade ihop 20.6 i meritvärde under gymnasiet och behöver komma upp en bit för att ha chans att komma in. Jag har varit inne på att göra prövningar för att lösa detta. Min fråga är om det går att göra en prövning i ett ämne jag inte redan läst, och sedan byta ut ett betyg i ett ämne jag läste under gymnasiet till ämnet under prövningen? Tex kemi 1 fick jag C i. Kan jag då läsa, säg samhällskunskap 2 eller dylikt, få A och sedan byta ut mitt C i kemi till ett A i samhällskunskap? Min tanke slog mig när jag tänkte på de som läser basår. Det blir ju samma sak fast omvänt? De söker ju med sina betyg från säg samhällsprogrammets ämnen men läser in naturämnena enbart för behörigheten. Hoppas du förstår min fråga. Tack på förhand. /Sofia

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    du tänker logiskt och det är bra! Men reglerna är inte alltid logiska.
    Tyvärr får man inte som du "föreslår" i din fråga. Det går inte att byta ut kurser i examensbeviset. Fråga mig inte varför... det är inte jag som skapade reglerna. Jag kan kanske gissa på att man ej vill att antagningsgränserna blir så pass höga att det ofta blir utlottning till platserna på t.ex läkarprogrammet... men det är bara mer eller min gissning på orsaker till förbud att göra som du önskar/föreslår.
    Däremot kan du göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b (om det är så att du i någon av de kurserna har lägre än A i betyget). Mattekurser på samma nivå får räknas in i stället för varandra, alltså betyget i matte 1a får räknas in i stället för 1c.
    *****
    Högskoleprovet
    Gör HP ännu en gång; nästa chans ges 4 april 2020 (ansök innan 3 febr).