Lilly
    Hej!

    Har en fråga om betygssystemet. Detta är inget som hänt mig, men tänker mig bara in i situationen nu när man får betyg och sånt. Jag kom på detta och blev väldigt intresserad, av vad svaret kunde vara. Vad skulle läraren göra om detta skulle hänt en och vad får man för betyg?

    Om man har haft 5 prov i tex. Matte under vårterminen och vårterminens betyg ska sättas. Läraren går efter proven och lektionstid. Läraren går alltså efter läroplanen när det gäller betygen och gjort ett sammanställt betyg. Vi säger att en person får på proven B varav några E, på skriftligt A, På hörförståelse C, får E på läsförståelse och den får ett D på diskussion osv. Alltså väldigt mycket splittrade betyg. Vad får man då för betyg om man för ABCDE i betyg på olika områden inom läroplanen?

    Blir det D i slutbetyg då? Tycker i såna fall det blir ganska orättvist. Vad blir betyget om man har ABCDEF, alltså hela betygsskalan. Vad får man för slutbetyg? Får man E då bara för att man får ett F ?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lilly,
    det finns inte några strikta och detaljerade instruktioner om hur betyg bör sättas, inte på det sättet som du beskriver i alla fall. Det som finns är Skolverkets beskrivning av mål i varje kurs och vad eleven borde kunna för att få olika betyg. Det är lärarens ansvar att sätta betyg utifrån det som eleven har visat sig kunna fram till kursens slut. Prov som ligger närmare kursens slut väger oftast tyngre för att det är "slutkunskap" som betygsätts, vad eleven kan när kursen är slut. För betygssättningen skulle man kunna skippa alla prov och bara göra ett stort slutprov (Nationella provet) och sätta betyg bara utifrån det - för att det är den kunskapen som är viktig, som eleven har på slutet.
    Delprov är mer en "fingervisning" om hur eleven ligger till - för eleven själv och för lärarens planering (vad för hjälp och extra satsningar varje elev behöver). Man kan inte kräva högre betyg än det som slutprovet visar att man har kunskaper för. Dock brukar lärare vara generösa och i fall man haft högre betyg under alla delprov och missat några få poäng på slutprovet, brukar läraren sätta högre betyg än slutprovsresultat (alla kan ha "a bad day", ... liksom :-) - om man var för nervös, sov dåligt natten innan eller var krasslig provdagen.
    Du kan på www.skolverket.se läsa om hur mål för olika betygsnivåer är beskrivna. Om du uppger vilken kurs (ämne) det gäller, kan jag skicka en direkt länk till Skolverkets hemsida. Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'matte1b' (2 st.)

    • Emilia

      Matte 1b 2b jurist?

      Hej! Jag går nu andra året i gymnasiet, pluggar ekonomi/juridik. Har alltid varit dålig på matte. Har godkänt i alla ämnen och bra betyg i historia och samhälle. Har dock F i matte 1b och matte 2b. Kan jag fortfarande söka och komma in på jursitprogrammet på högskola/universitet eller kommer...

      Anna: : Hej Emilia. för att kunna få ut Examensbevis behöver du lägst godkänt betyg (E) i Matematik 1. I matematik 2 kan du ha F betyg som du kan ta in i ditt examensbevis. F-betygen sänker ditt meritvärde -... Läs hela svaret
    • Sara

      Nytt system kring matte?

      Hej! Jag gick på estetisk linje med inriktning muisk på gymnasiet och där studerade jag “matte 1b” och sedan studerade jag “matte2a” på Komvux. Men behöver jag läsa matte2b för att komma in på vissa utbildningar, med tanke på att jag redan läst matte2a ? Och hur vet ja ifall den...

      Peter: : Hej Sara, om det står att man behöver "matte 2", då menas det att det är matte 2a ELLER 2b ELLER 2c. Alla matte-kurser på samma nivå, i detta fallet "nivå 2" är "motsvarande" kurser och... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga