Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    om meritpoängen för dig som kommer läsa mot Examensbevis - var god se gymnasieGuiden.se/merit

    Kort om meritpoängen
    Det är inte alls obligatoriskt att ha meritpoängen. Dock ger de stor fördel om man söker till högskoleutbildningar i Sverige. Engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng;
    Moderna språk 3 ger + 0.5 meritpoäng; moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng.
    även "högre" kurser i matematik ger också meritpoängen; man måste i så fall veta hur mycket matte krävs för just "din" högskoleutbildning. T.ex socionomprogrammet kräver matte 2 och då får man meritpoängen från matte 3 och "högre"...

    Hälsningar
    Mikael