Joel
    Hej, hur gör jag för att söka en utbildning som Drift- och Fastighetstekniker på YA, ifall jag saknar något av de Särskilda förkunskaper som dem kräver?

    Hur och var kan jag hitta dessa ämnen som
    Driftsäkerhet och underhåll Ellära
    VVS-teknik Ventilationsteknik
    Mät- styr- och reglerteknik
    Fastighetsservice
    Dator- och kommunikationsteknik

    Jag fyller annars de resterande kraven med både SV A och SV B och Matte A och Matte B

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Joel,

    de kurser som krävs för behörighet och som du saknar - är gymnasiala kurser som finns inom
    Yrkesprogram på gymnasieskolan och kan även erbjudas på komvux. Hör med komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd om du kan i alla fall läsa någon av de kurserna.

    Goda nyheter är att https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin/drift-och-fastighetstekniker-uppsala/ - kommer att starta ÄVEN hösten 2019; det finns i alla fall beviljad start ... och du kanske hinner bli behörig tills dess och ska i så fall kunna bli antagen till yh från HT 2019.

    Sök utbildningen, även om du inte är behörig. YH har möjlighet att ta in även obehöriga. Om du, som obehörig, bli eller inte blir antagen - är omöligt att svara på förhand. Det beror i mångt på vilka andra är det som söker. Behöriga sökande går före de obehöriga. Om behöriga upptar alla platser, blir det inga platser kvar att kunna ta in obehöriga.
    Men du förlorar, å andra sidan, inte ngt. på att söka. Du kan inte få mer än Nej.
    Om du har arbetslivserfarenhet inom det aktuella kunskapsområde, uppge det och var tydligt med vilken erfarenhet och hur mycket erfarenhet du har - i din ansökan. Pga arbetslivserfarenhet kan man bli bedömd som Behörig på "reell kompetens".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Daniel syv