Set

    Jag gillar att lära mig och läsa som fan. Men det går inte snabbt, att skriva långa texter tar oerhört mycket tid, energi och hälsa. Jag tror att jag är en smart och reflekterande, men examinationsstytemet får mej alltid att känna mej riktigt värdelös. Har självklart pratat med samordnare på skolan och får olika stöd osv. men det hjälper liksom inte när det slutändan alltid måste examineras via långa utläggningar i rapporter/tentor osv. så jag antar att min fråga egentligen borde vara ska jag lägga ner de akademiska ambitionerna och bara inse att högskolestudier inte är för alla?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Set,
    det är tråkigt att läsa om att du har svårigheter och upplever att du pga dyslexi är förhindrad att bedriva akademiska studier.
    Att akademiska studier är inte för alla är, dock, sant. Det finns många som inte vill läsa på högre nivåer, utan vill jobba praktiskt.
    Men om du vill läsa på högskola, så tycker jag du bör söka hjälp (det är speciallärare och/eller logoped som både kan ställa diagnos och hjälpa att överkomma de svårigheter som dyslexi medför för dig).
    Det finns olika former och grader av dyslexi och enligt vissa forskare "lider" ca 20% av vuxna av någon form av dyslexi och/eller dyskalkyli. Exempelvis att man läser för långsamt är också en form av dyslexi. Och i så fall, räcker det att man får längre tid för proven - så kan man klara studierna lika bra som "vem som helst".

    Sök hjälp! och Lycka till!
    Vänligen

    ANNA