Jennifer

    Hej! Jag vill söka till förskollärarprogrammet till hösten. Räknade ut att mitt jämförelsetal är 12,40. Gick in på uhr.se och läste att minsta antagningpoäng förra året var 12,35. Det känns som min chans att bli antagen är väldigt liten. Jag har inte råd att skriva högskoleprovet. Har jag någon chans att komma in? Hur kan jag snabbt höja mitt meritvärde?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer; anmälan till högskoleprovet kostar 450 kr. det är billigare än att anmäla sig till en prövning (kostnad för en prövning är 500kr).
    Höja meritvärde kan du antingen genom prövningar eller genom att läsa upp kurserna på komvux. Att läsa på komvux blir sällan helt gratis - själva undervisningen är gratis men ofta krävs att du köper kursböckerna + du ska åka till/från lektionerna + kanske avstå från att jobba för att kunna studera... det blir oftast flera tusen kr i månaden ändå att man "betalar" bl.a i utebliven arbetsinkomst, när man studerar. Så, med tanke på alternativen är högskoleprovet det billigaste alternativet.
    Vänligen
    Julia

    • : Julia, kan man "plugga upp" betyg på komvux? Är det itne så att ett betyg man redan har fått från gymnasiet går ej att höja? Tacksam för svar.