Lukas

    Hej, Jag studerar just nu statsvetenskap och är inne på min sista termin. Men jag har nu börjat tveka om detta är vad jag vill jobba med och är snarare inne på brottsbekämning. Dock på en samhällsnivå då jag alltid varit intresserad av samhället komplexitet sam dess utmaningar. Åt vilka håll ska jag rikta blicken för att gå vidare i kriminologispåret med en statsvetarexamen? är det möjligt? isåfall hur och vilka studier kan vara ett bra komplement+ eller kan jag söka jobb direkt med min examen i relation till kriminologijobb? som till exempel underättelseanalytiker etc...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,
    om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av att jobba som t.ex brottsförebyggande samordnare. Eller så kanske du "gå mot" att verka inom forskning inom brottsbekämpning/kriminologi?
    I vilket fall, har jag följande förslag på utbildningar på avancerad nivå: Masterprogram i Kriminologi på Stockholms Universitet och Masterprogrammet-i-kriminologi på Göteborgs universitet. Titta också gärna på de programmen på avancerad nivå som finns inom Försvarshögskolan: fhs.se/utbildning
    Du kan också både söka till utbildningar och söka jobb. Får du ett jobb som du vill ha och trivs med med sedan också får utbildningsplats, kan du tacka Nej till erbjuden utbildningsplats. Men om du inte får ett jobb som du vill ha, då kan du överväga gå en utbildning om du blir antagen. Det är ju bättre att ha valmöjlighet: om du både får jobb och utbildningsplats/platser.