Hanne
    Jag har ansökt till konstnärligt kandidatprogram i fotografi på Göteborgs universitet. Hur kan jag komplettera denna utbildningen för att kunna bli fotolärare? Kan man komplettera det under tiden man pluggar detta eller måste det göras efter dessa 3 åren?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanne,
    för att bli behörig lärare i fotografisk bild, måste du få Lärarlegitimation från Skolverket med behörighet att undervisa just i det ämnet, dvs foto-bild;
    För att få lärarlegitimation, ställer Skolverket vissa krav, ex. att man ska ha Lärarexamen. Kanske kan Skolverket göra undantag eller ska i framtiden kunna göra undantag.

    Idag hör ämnet "Fotografisk bild" till "vissa ämnen". Se därför gärna>>> yrkespresentation Lärare i "Vissa ämnen". Där kommer du att finna info om att ett av alternativen är att bli behörig lärare i Bild >> för gymnasieskolan + läsa minst 15 högskolepoäng inom fotografi. Man kan också bli bedömd ha "motsvarande kunskaper". Bedömning görs av Skolverket eller av den myndigheten i framtiden som kommer att ansvara för att utfärda lärarlegitimationer. Se gärna också yrkespresentation Bildlärare >>.

    Sammanfattning
    Det kan bli annorlunda i framtiden, men som reglerna är idag - så finns det inte ngt. "kompletterande utbildning" som passar ihop med din fotoutbildning så att du kan få Lärarlegitimation som lärare i fotografisk bild.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på lärarutbildningar och/eller till Skolverket som ansvarar för Lärarlegitimationer.
    Tyvärr är det också möjligt att arbeta som Obehörig Lärare. :(

    Hälsningar
    Peter syv