Åsa
    Jag är utbildad lärare i f-klass-6:an sedan 5 år tillbaka och har behörighet i svenska och matematik. Jag skulle vilja ha behörighet i engelska också, antingen i åk 1-3 eller åk 4-6, men då jag inte undervisar i det så kan jag inte läsa genom lärarlyftet. Finns det några kurser man kan läsa för att få behörighet i engelska? Gärna distans!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Åsa,
    det är Skolverket som beslutar om du ansöker om utökning av din lärarlegitimation; När man frågar Skolverket om vad man ska läsa för att få sin lärarlegitimation utökad, svarar de "undvikande" - i princip: läs vad du tror behövs, ansök sen och så får vi se... .
    Jag har nu sökt på Engelska (1-30) - endast distans Utan obligatoriska träffar och fick fram ca 30 träffar... - så du får gärna söka både på studera.nu och på antagning.se - där man gör självaste ansökan.
    Enligt min bedömning, behöver du läsa Minst 60 hp engelska, troligtvis 90 hp, men i alla fall minst 2 terminer på heltid eller 4 terminer på halvtid.
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarutbildningar.
    Det är rätt rörigt vad gäller lärarbehörigheter, utökningar av legitimationer; finns vissa regler men sedan kan också undantag göras och så säger man nu också att grundlärarutbildningar är "under översyn", vilket på ren svenska betyder att de kan förändras mycket och inom ganska kort tid framöver.
    Men, hur som helst, så är det inte fel att läsa högskolekurser i engelska.
    OBS! se upp med "distans" - för det kan vara distans Med obligatoriska träffar; om du jobbar samtidigt som du ska studera, välj hellre distans Utan obligatoriska träffar.
    Du vet väl, annars, att du har rätt att ta tjänstledigt för studier? Även om du läser på distans, är det lika mycket studier det. Läser man på distans på heltid, ska man ägna ca 40 timmar per vecka åt sina studier och det är svårt att hinna samtidigt som man jobbar.
    *****
    Du kan också söka jobb som lärare i engelska utan att vara behörig; det är stor brist på lärare /tyvärr/ men fördelen för dig kan vara att du kan få jobb som obehörig lärare i engelska och därför komma in i Lärarlyftet.

    Lycka till! Glad påsk!
    ANNA