Christoffer

    Hej, Mitt namn är Christoffer och jag är inne på att studera på högskola, men jag behöver matematik 2. Jag har läst en yrkesinriktad linje på gymnasiet och tog studenten 2010. Nu vill jag studera till “transport management” vilket innehåller matematik inriktat till företagsekonomi. Frågan är vilken matematikkurs det är jag ska läsa då? A,B eller C? Jag är folkbokförd i Oslo just nu och behöver veta hur jag ska gå tillväga för att läsa upp matematik 2 på distans.

    • Anna : Skicka gärna länk till den utbildningens info - utb., som du vill behörig till, jag vill se om det står att du för särskild behörighet behöver matemaik2a/2b/2c eller om det står ngt. annat, t.ex 3b/3c?
    • : Hej Anna, här är länk till kursen. https://edu.mau.se/sv/program/sgtra. Det står att man behöver matematik 2A,B eller C.
    • Julia :

      läs gärna Mikaels svar, nedan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om det för särskild behörighet krävs "Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Matematik B." och du sedan innan innan inte har godkänt betyg i matematik B, då kan du nu skaffa sig godkänt betyg i en av kurserna: matematik2a eller 2b eller 2c.
    Det är lite lättare att få högre betyg i matte 2a. Kursen matte 2b är mer inriktad på ekonomi och 2c - på naturvetenskap.
    Innehåll i kurserna kan du se på www.matteboken.se och även bedriva repetition och självstudier.
    ****
    Hur kan du skaffa sig betyget i en mattekurs?
    Som regel, är det via den kommun där du i Sverige är folkbokförd. Eftersom du nu inte är folkbokförd i Sverige, om jag förstår dig rätt, vänd dig till den kommunen där du var folkbokförd innan du flyttade från Sverige. Fråga annars Skolverket - hur du kan läsa (alltså via vilken kommun) om du just nu inte är folkbokförd i Sverige. När vi frågade sist, fick vi svar att det är i "den kommunen där personen är folkbokförd" och annars är det - "inte reglerat" (alltså uppfattade det jag som så att det inte finns ngt svar att ge...).
    Du kan börja med att titta på matematik 1 på www.matteboken.se och börja sedan självstudier i matematik 2. Det är gratis och det kan du börja göra idag. Om du har kunskaperna sen, kan du se om du kan anmäla dig till en Prövning. Här är också ett hinder - för att personen måste vara "bosatt" i Sverige för att kunna göra prövning.
    Du kan också fråga på det lärosäte där du vill i Sverige, sedan, läsa - om de har några förslag.
    Annars så borde det också gå att skaffa betyget i en "motsvarande" kurs i Norge. Vilken kurs som är norsk motsvarande Matematik 2 kurs - kan du och en norsk SYV och/eller mattelärare komma fram till om ni tittar på innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Om du får svar på din fråga från Skolverket, lärosätena eller får fram svar på annat sätt - var god hör av dig. Vi vill också veta hur man ska agera i din situation.
    Hälsningar och lycka till!
    Mikael