Junice Chris

    Hej! Jag har tyvärr fått underkänt i Franska 4 och har bestämt mig för att under mitt sabbatssår läsa upp betyget till ett godkänt. Detta gör jag för att få full merit. Det jag undrar är hur och var jag kan läsa upp kursen så att jag kan få merit? Kan jag exempelvis ta en Franska Grundläggande kurs på Göteborgs Universitet där dem kräver grundläggande kunskap i Franska 3, vilket jag har betyg i? Eller måste jag söka på Folkhögskolan för en Franska 4 kurs? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och läsa en kurs franska 4. Ett annat alternativ är att du försöker hitta var du kan göra Prövning i franska 4 (och du förbereder dig i så fall genom självstudier inför en prövning).
    Studier på folkhögskolor eller högskola/universitet kommer inte ge dig några meritpoäng. Läs gärna information på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Folkhögskola ger Omdöme och inte betyg. Högskolor/universitet sätter betyg men inte "gymnasiala betyg" och högskolebetygen ger inte meritpoäng som skulle kunna plussas till jämförelsetalet och resultera i meritvärdet.
    Vänligen
    Julia SYV