Ani
    Jag har sammanlagt nu läst lite över 90 hp. Det är olika kurser jag läst. Dessa kurser är delar av program. Påverkar detta på något sätt?
    Som jag förstått verkar det vara så att jag behöver 90 hp av vilka kurser som helst som jag får välja och sedan 90 hp av ett och samma ämne för att jag skall kunna få en kandidatexamen. Stämmer detta? Vad hade jag i sådana fall kunnat välja som ''huvudämne''? Vill ej läsa om ett helt program utan sätta ihop till en fullständig kandidatexamen. Hur göra detta på bästa sätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ani,
    ditt Huvudämne måste vara ditt stora intresse, det som du i första hand vill läsa mycket av. Det ska ingen annan välja åt dig, utan du själv. Det är rätt stor skillnad på att läsa Kemi eller Dansteori; Matematik eller Socialpsykiatri... Historia eller Biologi... om du tänker att dina redan betygsatta kurser ska kunna tas in i kandidatexamen, så är det klokt att försöka ta med dem, ja. Men att läsa 3 terminer ngt. som egentligen inte intresserar dig, exempelvis, "bara" för att kunna ta ut kandidatexamen - och sedan också kanske få jobb inom område som inte intresserar dig - är inte bra; inte för dig, inte för samhället, inte för någon.
    Sök studier inom det som intresserar dig. Samråd också med studievägledare på den högskola/universitet där du senare vill ta ut kandidatexamen.

    Vänligen
    Julia syv