Monir

    Hej! Jag undrar om hur det funkar med andra valet att bli antagen till en universitets utbildning när man inte blir antagen genom sitt första val. Egentligen vill jag veta om man har mindre chans att bli antagen via sitt andar val om man inte blivit antagen (kanske t o m inte ens reserv) genom sitt första val. Mvh Monir

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du menar att du undrar om man har lägre chans att bli antagen pga hur man Prioriterar i sin ansökan - så är det nästan alltid så att det ej spelar någon roll.
    Undantag: när högskola eller universitet beslutar för att öppna för AU, alternativt urval, då kan det ställas ett krav på att söka till just det alternativet som sitt Första hands-alternativ, annars får man inte delta i AU-urvalet. Att AU-urvalet "öppnas för" är ett Undantag och händer sällan. Man får se på utbildningens egen hemsida om AU-urval finns eller planeras för just den här utbildningen.
    Annars så går det till så här:
    - man prövas till det alternativet som man sökte som förstahandsval; om man ej blir antagen där, men är BEHÖRIG, ställs man i RESERV; och så blir Andra alternativet "som första", alltså man prövas till alternativet nr.2 som om det är det man sökte i första hand; detsamma upprepas - tills man blir ANTAGEN (t.ex om man blir antagen på sitt femte alternativ och man sökte 12 stycken.. då står man i RESERV på de fyra högsta alternativen och alternativen nr.6-12 stryks, alltså tas bort.
    ************
    Man ska därför lägga det alternativet man helst vill komma in på - som första/högsta...

    ***
    Om din fråga gäller Urval 1 och 2 - återkom.