Lena
    Hejsan, jag är studie- och yrkesvägledare som undrar hur är det möjligt att ge svar på frågorna om alla möjliga yrken och utbildningar. Jag får själv frågor om alla möjliga yrken och utbildningar och är ofta tvungen att svara att jag inte kan svara; och i bästa fall kan hänvisa någonstans, men ibland inte ens det - alltså inte vet vart jag kan/bör/ska hänvisa till. Känner ni till problemet? Och vad är då lösningen? bl.a frågor om studier i utlandet är mycket svåra då det är extremt många olika länder som eleverna frågar om.
    Suck... :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    känner väl igen mig i din fråga!
    Vi får också frågorna om alla möjliga Yrken och Utbildningar... och vissa frågor finns det inga svar på att ge. Vi försöker också hänvisa vidare (i de fall vi inte själva kan svara) men ibland vet man inte vart man kan hänvisa till. Håller med dig. Tråkigt att det är på det viset.
    Det finns uppskattningsvis ca 8.ooo yrken och ca 2.000 av dem berättas om på www.framtid.se där det nästan i alla yrkespresentationerna finns även avsnitt UTBILDNING där man kan läsa om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    ang. studier i utlandet
    www.studera.nu som är lärosätenas gemensam hemsida fanns förut mer info om högre studier i utlandet; nu finns det betydligt mindre konkret info; och endast mycket allmän info finns kvar. Det upplever vi som en försämring.

    Vi känner alltså till problemet du beskriver "allt för väl", kan man säga - tyvärr.
    Vi svarar så gott vi kan på frågorna om yrken och utbildningar. Vi försöker också "pusha på" överallt för "mer vägledning för folket" - alltså kontaktar myndigheter, vägledningsföreningar mm och m.fl och påtalar om problemen, föreslår lösningar och kämpar allt vi kan för de viktiga frågorna!