Hejsan,

    det är minst ett år, kanske t o m 3 terminer som du skuIIe behöva kompIettera. Beroende också på om du på gymnasiet väljer att Iäsa kurser för GrundIäggande behörighet eller inte.

    Om du på VO på gymnasiet>> inte läser kurser för grundläggande behörighet (svenska 3 och eng6), och inte mer matte, än det som är obligatoriskt på VO, då är det 3 terminer på heltid som du skulle behöva kompIettera.

    Så här är det:

    i VO ingår det som obIigatorisk kurs matte 1a. För behörighet tiII Iäkarprogrammet /och det är samma behörighet även till Tandläkarprogrammet/ behöver du godkänt betyg i matte 4. Det "fattas" 3 stycken 100 poängskurser inom matte. En 100-poängskurs läser man på heltid på 5 veckor, dvs det är 15 veckor matte på heltid.

    Sedan fattas det också Kemi 1och 2, Fysik 1a och 2, Biologi 1och 2 och svenska 3 samt engelska 6.

    Fysik 1a är en 150 poängskurs. De andra är 100 poängskurser.

    Om man inte läser svenska 3 och engelska 6 (för grundläggande behörighet) - är det 200 poäng, dvs en halvtermin studier på heltid på komvux. De kurser har du rätt att läsa på gymnasiet, men du måste säga till det på skolan.

    i Programplanen för VO>> kan du se vad som Iäses på VO.

    för att förkorta kompIetteringstid efter gymnasiet, rekommenderar jag

    1. Iäsa kurser för GrundIäggande behörighet, svenska 3 och engeIska 6

    2. Iäsa mer matte, dvs matte 2a (och heIst även 3b)

    3. fråga om det skuIIe gå Iäsa en utökad kurs - t.ex Kemi1, eIIer BioIogi 1 (eIIer Fysik 1a).

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig i din studiepIanering!

    ANNA

    • : Åh tack så mycket för svaret!! Hjälpte mig mycket!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.