Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej W!
    du frågar bl.a (Områdesbehörighet 6c eller A6c med undantag för Fysik A eller Fysik 1a/1b1+1b2), vad det betyder? Svar: du behöver inte skaffa dig betyget i fysik.

    De kurser du behöver läsa är: Biologi 1 och 2
    Kemi 1 och 2
    Matematik 3 och 4.
    Det är sammanlagt kurser á 600 gymnasiala poäng (läses på heltid på 30 veckor). Egentligen så behöver du godkända betyg i just de kurser som står som särskild behörighet men utan att ha läst "undeliggande"/lägre kurser, saknar du förkunskaper för att klara av de högre kurserna.
    Inom matte rekommenderar jag att du läser matte 3c  och sedan 4. Vilket betyg du får i matte 3c kommer inte spela roll såvida det är godkänt betyg, E eller högre.
    Betygen i Kemi2, Biologi2 och matematik4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och påverka ditt meritvärde (konkurrenskraft i dina betyg).
    Sök läsa kurserna på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Du kan också söka till folkhögskolorna och till basår på högskolenivå, dock kan basåret kräva att du redan har godkänt betyg i matte 3 + att du inom nat.vet.basåret kommer läsa även fysik, som du egentligen inte behöver läsa... så komvux eller folkögskolorna skulle jag rekommendera i första hand.