Jag har tog student nu i somras i samhällsvetenskap med inriktning på beteende och har nu bestämt mig för att plugga igen. Jag funderar på att läsa till ämneslärare med ingång/första ämne idrott. Jag förstår då att jag måste välja ett andra ämne som går att kombinera med detta. Men vad är det för skillnad mellan att välja gymnasienivå eller åk.7-9? Kan man även arbeta med de yngre åldrarna eller är man "fast" i den ålder man väljer att studera i? T.ex om jag väljer gymnasienivå kan man även går ner till åk.1-6 och hålla idrottslektioner eller gäller det bara t.o.m 7-9 eller enbart gymnasiet?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Hur långt sträcker sig behörigheten?
Jag har tog student nu i somras i samhällsvetenskap med inriktning på beteende och har nu bestämt mig för att plugga igen. Jag funderar på att läsa till ämneslärare med ingång/första ämne idrott. Jag förstår då att jag måste välja ett andra ämne som går att kombinera med detta. Men vad är det för skillnad mellan att välja gymnasienivå eller åk.7-9? Kan man även arbeta med de yngre åldrarna eller är man "fast" i den ålder man väljer att studera i? T.ex om jag väljer gymnasienivå kan man även går ner till åk.1-6 och hålla idrottslektioner eller gäller det bara t.o.m 7-9 eller enbart gymnasiet?
1 Svar
Hej Mimmi;
som det är i Sverige nu, när det är stor lärarbrist, så jobbar "vem som helst" med "vad som helst" inom skolans värld ibland - tyvärr! :(
Men egentligen är tanken att Gymnasielärare är även behörig att i samma ämne undervisa på Högstadiet (alltså år 7-9 i grundskolan).
*****
För tidigare åldrar är det tänkt att en annan sort pedagogik bör användas - och en gymnasielärare är inte behörig att undervisa tidigare åldrar än årskurs 7.
Men, när man får sin lärarlegitimation, kan man senare ansöka om "utökning" - ex. om man i några år jobbar som lärare i "fel ämne" eller för "fel ålder", kan Skolverkets avdelning för legitimationer bedöma att man har genom praktisk erfarenhet skaffat sig de nödvändiga kunskaper och utöka lärarens legitimation att även bli behörig i fler ämnen och/eller för fler åldrar.
Frågor och svar taggade med 'kosmetik' (3 st.)
-
uppnå mitt mål?
hej, jag går natur och samhäll och börjat bli väldigt intresserad i företag,jag skulle vilja jobba inom mode/kosmetik företag , kanske till och med skapa mitt egna men vet ej hur jag ska uppnå detta efter studenten. Vad ska jag göra efter studenten?...
Hej,det finns inget enkelt svar på din fråga. Det är svårt att försörja sig inom det område som du är intresserad av. Många vill jobba inom det område, men det är långt... Läs hela svaret -
Är Biokemist, vad behöver jag för att kunna producera egen hudprodukt?
Hej! Jag har en examen inom Biokemi (grundutbildning) från England, och just nu läser infektions biologi (masterprogram) i Uppsala. Jag har läst mycket kemi och biokemi under min grundutbildning, och just nu specialiserar jag mig inom infektioner e.g. virus, bacteria, parasiter...
Hej Rima,Ofta är det ett helt team som uppfinner nya kosmetiska och hud- produkter; och sedan är det helt andra personer som producerar och ännu andra - som säljer... Läs hela svaret -
Vilken sorts utbildning för att bli utvecklare för kosmetikprodukter?
Hej! Jag går sista året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning NANA och ha börjat fundera på vad jag ska fortsätta studera till. Vad jag undrar är, vad för sorts utbildning ska man gå om man vill bli utvecklare (vara med och ta fram) för kosmetik produkter som smink- och...
Hej Julia! Vi har fått svar från Chalmers tekniska högskola om att de rekommenderar läsa bioteknik eller kemiteknik, vilket som av dem två utbildningarna. Sista två åren på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga